Direct Alpine. Ryze česká firma. Rozhovor se zakladatelem Radkem Nováčkem

Horolezec, milovník telemarku a paraglidingu, vodák a v posledních letech i farmář – to je Radek Nováček. Zakladatel a zároveň hlavní designér české outdoorové značky DIRECTALPINE, jejíž modely jsou nedílnou součástí prodejen a e-shopu HUDYsport. Chtěli jsme se dozvědět něco o pozadí značky, o vývoji a výrobě v České republice.

Direct Alpine

Historie firmy

Radku, původní profesí jsi elektrotechnik. Tak co tě vlastně přivedlo k výrobě oblečení a vzniku značky DIRECTALPINE?

V devadesátých letech jsme s kamarádem Jirkou Sikou jako aktivní lezci v rámci sponzoringu testovali nové membránové materiály pro jednu českou textilní firmu. A tak jsme se rozhodli, že když už máme přístup ke kvalitním látkám, vyrobíme si oblečení podle vlastního návrhu. Z materiálu Porotex tak vznikl první hardshellový komplet DEVIL ALPINE, se kterým jsme o rok později uspěli na veletrhu SportPrague. Zde jsme domluvili svou první zakázku na výrobu, budete se divit, ale byla pro Kanadu :-) Zároveň jsme zjišťovali, co nejvíc chybí na českém trhu.

hardshellový komplet DEVIL ALPINE

Legendární kalhoty Patrol Direct Alpine

hardshellový komplet DEVIL ALPINE

Radek Nováček

veletrh SportPrague

A na co jste přišli?

Tenkrát na trhu chyběly zejména pořádné kalhoty. Bund a různých fleecových mikin bylo v regálech dost, ale outdoorové kalhoty žádné. A tak jsme vzali robustní českou textilii a nechali si podle našeho střihu ušít prvních padesát kalhot se zdvojenými koleny a zadkem – dnes již legendární model sportovních kalhot Patrol. Naložili jsme je do škodovky a objeli prodejny, které jsme znali – za týden byly do posledního kusu pryč :-) ... a dalších dvě stě kusů se taky prodalo velice rychle. No, a nyní už vyrábíme pátou generaci těchto kalhot. Za ta léta jsme několikrát změnili materiál i střih, ale pořád je to pro nás takový „rohlík“, jednoznačně nejprodávanější produkt firmy. V různých variantách jde o desítky tisíc kusů ročně.

Direct Alpine

Zlomové události

Které události v historii firmy považuješ za zlomové?

Prvním zásadním zlomem byl určitě začátek výroby kalhot Patrol. Díky nim jsme se zapsali do povědomí českých zákazníků. Další obří posun nastal v magickém roce 2000 poté, co jsme představili kolekci DIRECTALPINE na nejvýznamnějším outdoorovém veletrhu v Evropě – ISPO v Mnichově.

direct-alpin-historie11Tam začal export?

Ano. Zde jsme získali první exportní partnery a začali spolupracovat s japonskými výrobci membránových textilií. Výsledkem byla v mnoha ohledech výjimečná softshellová bunda Trango, na které byly použity tehdejší nejnovější a nejmodernější technologie. Ačkoliv jsem z toho neměl zrovna radost, část výroby se tak přesunula do Koreje a Vietnamu, ale co naplat, tenkrát to v Čechách nikdo vyrobit neuměl, chyběly potřebné technologie. A já chtěl pro své zákazníky vždy to nejlepší…

Přečtěte si také:  Výrobky s BLUESIGN® STANDARD = šetrně k životnímu prostředí

Výhody výroby v Evropě

A jak je to s výrobou nyní? Všimli jsme si označení Made in Europe.

Jo, chceme to prostě dělat doma! Zhruba před dvěma roky jsme začali s postupným přesunem zahraniční výroby zpět do Evropy a ideálně přímo do Čech. Doba pokročila, a tak lze již i v Čechách dělat s nejmodernějšími technologiemi. Mám z toho ohromnou radost!

Proč u nás, jaké to má výhody?

direct-alpin-historie12V Česku, potažmo v Evropě, jsme operativnější, můžeme vyrábět menší série a perfektně si ohlídat kvalitu. Také odpadá neekologická přeprava zboží přes půl světa. Vyrábíme přece hlavně pro české a evropské zákazníky, chceme si držet výrobu tady u nás, držet si kvalitní zaměstnance, dávat lidem práci. Dokonce i současná zimní kolekce 2015/16, která je nyní v prodeji, je z 99 % vyrobena u nás doma, v Evropě a zejména v Česku. A kolekce na léto 2016 by zde měla být vyrobena již celá!

výrobní hala Direct Alpine

výrobní hala Direct Alpine

Tak to je skvělé! Vraťme se ale ke kolekci. Kde bereš nápady na nové modely?

Kromě reakcí na poptávku našich zákazníků se snažím tvořit věci, které mi zkrátka vyhovují. Pro moje akce na horách, skalkách, prostě v přírodě. Věci, které mi chybí na trhu, nebo kde vidím jasnou možnost zlepšení stávajícího produktu. Například použitím nového, lepšího materiálu. Jako příklad uvedu bundu Guide, jejíž první prototyp jsem poprvé testoval na Aljašce při výstupu na Mount McKinley. Mou prvotní myšlenkou bylo vytvořit lehký záložní anorak. Díky skvělé zpětné odezvě od našich testerů a poté i spoustě nápadů od zákazníků máte nyní možnost koupit už snad pátou generaci. Současná verze – vyrobená z lehkého třívrstvého laminátu s celopropínacím zipem – získala třeba i ocenění KAUFF TIP prestižního německého časopisu OUTDOOR.

hybridní bunda Guide Direct Alpine

bunda Guide Direct Alpine

Direct Alpine

Vývoj kolekce

Jak dlouho vzniká nový model, popř. kolekce?

Vývoj nového modelu je neuvěřitelně komplikovaná záležitost. Většina lidí si nedovede představit, co se například za takovou bundou do hor skrývá práce celého našeho týmu. Třeba jen samotný střih trvá tak 2–3 měsíce. Prostě musí být perfektní! Musíte si uvědomit, že u nového modelu se vyrobí klidně 3–4 prototypy, než to prostě sedne „jak prdel na hrnec“. Někdy jde doslova o milimetry. Mezi prvním nástřelem kolekce a dodáním nového modelu do obchodů uplyne téměř rok a půl. Teď je listopad 2015 a v DIRECTALPINE už začínáme s přípravou kolekce na léto 2017. Je to běh na dlouhou trať, ale my běháme rádi -)

Ale výsledky stojí za to! Ta práce je za tím vidět. Radku, vedle práce s DIRECTALPINE, co tě ještě tak nejvíc baví?

Tomu neuvěříš – poslední roky mě hodně chytlo farmaření. Zatím v malém, ale je to krásná práce. Mám nějaké ovce, pěstuju česnek a hodně mě baví včelaření. Líbí se mi to spojení s přírodou, pracuješ na něčem čistém, přirozeném, pomáháš lidem a přírodě kolem sebe. Bez včel by tu nebyl život, bez jejich opylování by se nic neurodilo. To je krása přirozenosti.

A co ten outdoor?

Tak to už je úzce spjaté s DIRECTALPINE. Bez toho by to ani nešlo. Jednou ročně jedu na nějakou větší akci do hor, Aljaška, Japonsko, volím místa, kde jsem ještě nebyl, abych poznal něco nového. V zimě mám větší volno a klid od farmaření, tak se snažím být co nejvíc na lyžích, skialpy, telemark. Jednou do roka se taky snažím udělat pár cest v Tatrách, to je srdeční záležitost. A vedle toho nějaká ta voda, kajaky, kolo a lezení na písku.

Co můžeme od DIRECTALPINE očekávat do budoucna?

Můžu vám slíbit, že nikdy nesejdeme z naší cesty, kterou kráčíme už víc než patnáct let. Chceme se stále držet našeho motta: „DIRECTALPINE je přímá cesta na vrchol, přímá cesta k cíli, za daným účelem, k dokonalosti, bez jakýchkoliv odboček, kliček a kompromisů.“ Nechceme a nebudeme slevovat z našich propracovaných střihů, vždy se budeme snažit najít maximálně funkční textilie, střihy, doplňky, které budou plnit to, co mají, a tam, kde mají. Díky tomu produkty DIRECTALPINE asi nikdy nekoupíte v supermarketu, na masový komerční outdoor se zaměřovat nikdy nebudeme. Naší cílovou skupinou tak i nadále zůstanou nároční zákazníci, sportovci, cestovatelé, zkrátka všichni, kteří se potřebují na oblečení maximálně spolehnout. Jim všem vzkazuji: „Díky za Vaši podporu, bez Vás by Direct nikdy nebyl tam, kde je teď. Vážím si důvěry, kterou vkládáte do našich produktů, a nadále se budu snažit pro Vás navrhovat a vyrábět to nejlepší oblečení pro všechna Vaše dobrodružství.“

Radek Nováček testuje oblečení při nejrůznějších sportovních aktivitách

Radek Nováček testuje oblečení při nejrůznějších sportovních aktivitách

Radek Nováček testuje oblečení při nejrůznějších sportovních aktivitách

Radek Nováček testuje oblečení při nejrůznějších sportovních aktivitách

Díky za rozhovor, Radku, a přejeme ti, ať se ti to daří ještě hodně dlouho!

Štítky článku

Pin It on Pinterest