Jak se vybavit na zimní běhání v horách?

Řada běžců miluje křupání sněhu pod nohama a pocukrované hory vybízejí k výjimečným sportovním zážitkům. Jenže zároveň tyto podmínky vyžadují notnou dávku ostražitosti a nepodcenění přípravy. Aby skutečně zůstalo jen u příjemných zkušeností, poradíme vám, nač nezapomenout.

běháme v zimě

Zásady běhání v zimních horách

Zhodnocení sil a plánování

Pravděpodobně bez větších problémů uběhnete 10 kilometrů po silnici nebo lesní cestě. Deset kilometrů v – byť českých – pohořích totéž. Důležitou roli hraje vytrvalost, protože takový běh pohltí víc času. Z toho důvodu ani nemá smysl sledovat tempo na hodinkách a v horách běhat prostě pro zážitek. Stejně tak se vyplatí mít něco naběháno v kopcích. A když vám náhodou dojde, není ostuda přejít do chůze (což ostatně platí i na příliš kluzkém nebo strmém terénu), než se v drsném prostředí vydat ze všech sil.

Své ego ponechte doma. Volba rozumné trasy je v zimě klíčová. Plánujte ji s ohledem na své možnosti, zprvu nenáročnou, ideálně takovou, kterou si lze v případě potřeby zkrátit. Každopádně po vytyčených cestách a předem si obhlédněte výškový profil, ať dobře rozložíte síly.

Sledujte předpověď počasí a kupříkladu v minus 15 zvažte, zda vůbec vybíhat, zejména tehdy, když s podobným mrazem nemáte zkušenost. V horách se nebezpečí násobí. Všímejte si stupně lavinového nebezpečí, laviny totiž nejsou jen výsadou zahraničních velehor, zaskočit vás mohou i v Krkonoších nebo Jeseníkách.

Než vyrazíte do hor, informujte o svém plánu i předpokládaném čase návratu někoho blízkého nebo klidně i personál chalupy, kde jste ubytováni. Bezpečněji se budete cítit ve dvou nebo v partě kamarádů. Nezbytnou výbavou je nabitý mobilní telefon.

zimní_terénní_běh

Před vyběhnutím by vám měla být mírná zima

Dobře se obléci je alfou a omegou nezapomenutelného zimního běhu. Zároveň to ale může být kvůli proměnlivé teplotě pěkný oříšek. Docela jinak může být, když vysednete z auta na parkovišti, a jinak jakmile se dostanete na kopec. Obzvlášť fouká-li chladný vítr. Pochopitelně i tady platí stokrát omílané: před vyběhnutím by vám měla být mírná zima, protože pohybem se zahřejete. Tím naléhavěji je ale v horách klíčem k úspěchu správné vrstvení oblečení a mít vždy nějakou tu vrstvu v záloze.

Začínáme kvalitní základní (první) vrstvou, která dobře odvádí pot, ale neabsorbuje ho. Na zimní horský běh doporučujeme termoprádlo s dlouhým rukávem. Aby precizně fungovalo, musí přilehnout k tělu. Není nic nepohodlnějšího, než cítit na těle vlhko, obzvláště tehdy, když přituhne. Všímejte si propracování exponovaných oblastí, jako je podpaží, loketní jamka nebo záda.

Dámské funkční prádlo   Pánské funkční prádlo

Je-li kolem nuly, druhá vrstva, zpravidla mikina, může zatím zůstat v batohu. Přichází na řadu kolem minus 10 až minus 15. Jejím úkolem je tepelná izolace a zároveň efektivní odvod vlhkosti směrem od spodního trika.

La-Sportiva_běh

Svrchní bunda by v sobě měla kombinovat hned několik důležitých vlastností a nevyplatí se tu spoléhat na kompromisy. V první řadě neslevujte z nároků z hlediska větru odolnosti a prodyšnosti, hned poté se dívejte na voděodolnost. Bunda by se zároveň měla perfektně přizpůsobit pohybu. Pro případ zhoršení počasí se vyplatí přibalit do batohu goretexovou, či jinou membránovou, bundu. Měla by být co nejlehčí a skladná. Variantou do velkého mrazu a běhu v nízké intenzitě jsou tzv. hybridní zateplené bundy, které nahradí střední vrstvu, přitom jsou větru odolné.

Dámské bundy La Sportiva   Pánské bundy La Sportiva

Dlouhé běžecké kalhoty by měly splňovat prakticky podobné nároky. S benefitem větší odolnosti nejen proti vlhku je zesílená spodní část nohavic, kterou zároveň oceníte jako ochranu při škobrtnutí nesmekem. Zimomřiví mohu sáhnout i po první kalhotové vrstvě.

Při jakémkoliv zimním běhu nesmíme zapomenout ani na kvalitní hřejivé rukavice, tunelový šátek kolem krku a zejména pokrývku hlavy – čepici nebo čelenku.

La-Sportivas_Akyra

Grip je základ

Počasí v horách je zrádné, na slunci se vše může jevit idylicky, ale jakmile paprsky zmizí, sníh může namrzat. Přilnavost obuvi je rozhodující, abyste neuklouzli. S mokrým sněhem si trailové boty s drsným vzorkem ještě poradí, ale pokud přimrzne, nebo ve strmém kopci, ale i na blátě, oceníte boty s kovovými hřeby nebo sadu nesmeků, které lze na obuv připevnit. Při běhu oceníte lehké, vejdou se i do malého batůžku a rychle se nazouvají.

Podívejte se na nabídku nesmeků

Obuv do drsného terénu by měla skvěle souznít s chodidlem a podržet ho. Od mokrého sněhu ochrání voděodolná membrána GORE-TEX®. Pocit absolutního sucha podpoří ještě kotníkové návleky. Hlavně to nepohřbít ponožkami, které by si neuměly poradit s vlhkostí. Samozřejmě takovými, které zakryjí i achilovky.

Dámské trailové běžecké boty   Pánské trailové běžecké boty

Do batůžku

Běh bude mnohem méně stresující záležitostí, pokud víte, že si dokážete poradit se všemi nástrahami, které hory mohou nachystat. Skloubit všechny nezbytné vlastnosti užitečného pomocníka do jednoho, není úplně jednoduché. Běžecký batoh by měl být lehký s prodyšnými zády, skvěle sedět, ale zároveň pojmout vše nezbytné. Čím víc porůznu rozmístěných kapsiček, abyste měli to potřebné při ruce, tím lépe. V horách oceníte poutko na hole.

Co si do něj sbalit? Další vrstvu oblečení, pití (součástí běžeckých batohů bývají vaky nebo malé lahve, ale ve větším mrazu není od věci se zamyslet nad jejich izolací), lehké občerstvení v podobě tyčinky, ořechů a sušeného ovoce nebo gelu, nabitý mobilní telefon, brýle proti slunci, ale i ostrým sněhovým vločkám, případně skládací běžecké hole, které podrží v kopcích i sebězích, a čelovku pro případ, že by se váš výlet protáhl. Od věci není ani mapa, protože některým mobilům nedělá velká zima dobře a náhle se vybijí.


Eva FryšarováEva Fryšarová

Nadšená amatérská běžkyně, běhu propadla zhruba před pěti lety. Poslední dva roky se připravuje pod trenérským dohledem a účastní se více než 20 závodů ročně. Bydlí v Liberci, a tak jí není cizí ani běhání v terénu a kopcích, ani na silnici. O svém běhání píše blog ZaBěhu.cz. Zajímá se o zdravou výživu, je certifikovanou výživovou poradkyní. Jako novinářka má více než desetileté zkušenosti. Je spoluautorkou běžecké příručky Prostě běž! a běžecké kuchařky Prostě jez!


Odebírat

Štítky článku

Pin It on Pinterest