Jízda v problematickém sněhu II

Pokračování seriálu o lyžování a zvládnutí jízdy v problematickém terénu. Rady a tipy na zvládnutí strmého nebo zledovatělého úseku. Také několik rád pro ježdění s batohem na zádech.

Jak na problematicky snih

ZLEDOVATĚLÁ MÍSTA

Velmi neoblíbené a často i nebezpečné jsou ledové úseky. Lyže vůbec nezabírají a ani ocelové hrany se do ledu nezaříznou. Abyste získali alespoň trochu oporu, musejí se lyže, přesněji jejich hrany, zaříznout do ledu. Je potřeba razantně hranit a hrany používat krátce a s velkou silou. Doporučuje se široké vedení lyží, protože tak získáte větší stabilitu.
Jakmile začnou hrany lyží „podkluzovat“, je velmi těžké dostat je znovu pod kontrolu. Proto je taktické výrazně snížit tempo jízdy před zledovatělými místy.
Nejdůležitějším předpokladem bezpečného pohybu na ledě jsou ostré hrany. Se špatně nabroušenými hranami klouže po ledu bezmocně i špičkový lyžař. A zrovna u skialpinistických lyží se péče o hrany často podceňuje. Takže: pravidelně brousit nebo nechat si brousit hrany! Dnes jsou již k dostání miniaturní a praktické brousky na hrany, které se dají používat i v terénu.

STRMÝ TERÉN

Jak na problematicky snihJízda strmým terénem je technickou i psychickou výzvou. Při jízdě na prudkých svazích (tedy od 35 stupňů) volte raději krátké oblouky, v první fázi oblouku je důležitý pohyb vpřed, záklon v tomto případě znamená ztrátu kontroly či pád.
Důležité je počínat si s rozmyslem a do příkrých pasáží vjíždět pomaleji. I ve strmém svahu je nutné nalézt odpovídající tempo a nezůstat po každém oblouku stát.
Na rozdíl od dosud popsaných situací dbejte ve strmém terénu na zatížení vnější lyže. Jestliže zároveň zatížíte vnitřní lyži, vzniká nebezpečí, že se nakloníte ke svahu a uklouznete. Pro kontrolu rychlosti je rozhodující co nejrychleji přejet spádnici a rychle lyže přehranit, aby hrany zabraly co nejdříve.
Ve strmém terénu se každá, i malá chyba okamžitě projeví. Proto je třeba dbát na bezpečnou a stabilní střední pozici těla. Pokud je terén tak příkrý, že už nezvládáte jet řízenými oblouky, pomohou oblouky „přeskakované“. Přitom se opíráte spodní holí (nebo oběma) a odskakujete oběma nohama (nebo pokrčujete obě nohy) a přetáčíte celé tělo kolem hole, o kterou se opíráte. Pokud se na jízdu necítíte, raději svah opatrně sesouvejte bokem, po hranách.

bříška chodidel a paty zatěžovat rovnoměrně a trup držet ve stabilní poloze
horní část těla naklonit nad vnější lyži, aby se zatížila
lehkým pohybem směrem vzhůru lyže rychle přehranit
zapíchnutí hůlky (pod lyžemi, směrem do údolí) pomáhá při zdvihu a stabilizuje celý pohyb
na příkrém svahu nahradit zdvih přidřepnutím
vysunutí horní lyže do přívratu může ulehčit přehranění a rychlé překonání spádnice
rychlé a aktivní točení lyží vychází z nohou s klidným trupem
natažením odskočit (např. ve stoji se obrátit)
krátký odraz, díky němuž dojde ke zdvihu, spojíme s podtažením nohou, čímž se lyže dostanou i v těžkém a hlubokém sněhu na povrch
podpořit točení lyží natočením trupu nebo dokonce otočením trupu ještě před manévrem

JÍZDA S TĚŽKÝM BATOHEM

Jízda s těžkým batohem může být velmi zrádná a často dochází k těžkým pádům.

Proto je dobré dodržovat základní pravidla:

Vertikální pohyb vychází pouze z kotníků a kolenou, bez pomoci trupu, který by měl být od boků nahoru stabilizovaný. Za zhoršených povětrnostních podmínek či při únavě je lepší použít přívratný oblouk.
Batoh je nutné dobře připoutat k tělu bederním a prsním popruhem, aby k tělu dobře přilnul a nepohyboval se.
Těžké věci je třeba dát do spodní třetiny batohu.
Všechny nebezpečné předměty, jako jsou cepín, mačky, šrouby do ledu, by měly být dobře zabalené a pevně připevněné k batohu, v ideálním případě by měly být uvnitř batohu.
Při jízdě musíte upřednostnit bezpečnost, a proto snížit rychlost.

 Předchozí a následujicí díl

Jízda v problematickém sněhu I

Jízda v problematickém sněhu III

Odebírat

Štítky článku

Pin It on Pinterest