Čas na pískovcové lezení. Co třeba Adršpach?

Turisticky i horolezecky jedna z nejbizarnějších skalních oblastí na světě, kde nám naši dědové po sobě zanechali tradici odvážného lezení, díky které patří Adršpach do zlaté pokladnice světového horolezectví. Lezení v „Ádru“ je svérázné a ani pro zkušeného lezce, který je tu poprvé, není ostuda využít pomoc místních lezců, nebo horských vůdců.

Adršpašské skály

Tipy na cesty v Adršpachu doporučuje horský vůdce Janek Bednařík...

Janek Bednařík horský vůdceŘíká se, že v Adršpachu „Ádru“ nejsou lehké cesty pro začátečníky nebo sváteční lezce, ale není to pravda. Znám pár pěkných cest, kde si může užít pravé „ádrovské“ lezení i začátečník. Jednou z takových cest je KLIKATKA na Bratraneckou věž. Krásná vzdušná cesta na dvě délky vedoucí na jednu z nevyšších věží celého Adršpachu…

POPIS CESTY:

Nástup přes krátké stěnky doprava šikmo do kouta skalního odštěpu. Podél koutu vzhůru na římsu. Ze skalní římsy vzhůru stěnkou k průlezovému oknu (obří hodiny – štand). Následuje průlez oknem do komína, odkud vyšplháte na jeho konec. Přepadem pokračujte dál stěnkou k suchému stromu na polici. Z police pokračujete vpravo žlábkem a rajbasem na vrchol Bratranecké věže, kde se vám otevře krásný výhled na vesnici a cestu s loukami včetně Království a dalších částí Adršpachu. Slanění je do mezivěží z náhorní strany.

Užitečné info:

• Nástup: Projdete Královstvím až ke Královi z náhorní strany (kde se můžete potěšit pohledem na Krále – první vylezenou skálu a cestu v Ádru). Dále pokračujete doprava po terase až na její konec k velké borovici. Tady začíná Klikatka.
  • Obtížnost: III
  • Poznámka: Dobrodružná, vzdušná cesta pro začátečníky a sváteční lezce.
Adršpach

No není to krása? Foto: Michal Brunner

Mám-li vybrat jednu adršpašskou spáru jako tip, musím vybrat první, která mě napadne, protože je jich tolik, že to jinak udělat nejde. PŘIROZENÝ TŘES VIIa na Permoníčka je cesta, která zaujme oko každého horolezce, rozhlížejícího se ze Želvy (známá věž nedaleko Cukrovarského komína).

POPIS CESTY:

Adršpašské skály

Skalní útvar Starostová, foto: Michal Brunner

Krásná dlouhá spára „na žábu“ se závěrečným sokolíkem, který je nejtěžším místem cesty (zajištěn kruhem). Začnete technicky asi 3m dvojspárou a výše dlouhou ručkovací spárou. Vylezete až na její konec do mělké díry, kde je možné založit tlustou lanovici, nebo plocháč (šťáradlo pomůže). Dále dobrým sokolíkem asi metr ke kruhu, kde se vám po 15 metrech morálového lezení uleví a snáz překonáte zbývající 4 m sokolíkem na plošinu pod vrcholovou stěnkou, kterou už lehce podél hrany vystoupáte na úzký vrchol Permoníčka.

Užitečné info:

• Nástup: Z turistického chodníku u Cukrovarského komína (směrem ke Gilotině) odbočíte vlevo na stezku do údolí. Po 50 m vpravo stojí věž Permoníček s nepřehlédnutelnou údolní spárou.
  • Obtížnost: VIIb
  • Místo: Adršpach – Město -Permoníček

Poznámka: Mírně položená morálová spára , rozměr na ruku (žába), která se dá zajistit kousek nad zemí (bambule)a pak až na konci spáry (lanovice a plochá smyčka hluboko ve spáře – šťáradlo pomůže). Kruh asi v 15 metrech. Nejtěžší místo sokolík těsně nad kruhem. Spára je ve stínu, bývá dlouho po dešti vlhká, po vlhkém začátku léta se umí zazelenat...