Tipy na parádní běžecké traily

Hledáte inspiraci pro zaběhnutí si nějaké pěkné delší trasy přírodou? Máme pro vás tip pro Severní Moravu, Krkonoše, Jižní Čechy, České Švýcarsko i Prahu. Objevujte nová místa a krásy české přírody v běžeckých botách.

cover-traily

1. Krakonošovi pod okny

Tip od našeho ambasadora běhu Radoslava Groha

Délka trasy: 18 km, stoupání: 892 mklesání: 715 m

Čím více mám Krkonoše proběhané, o to těžší je pro mě doporučit právě ten nekrásnější trail. Jednoduše proto, že Krkonoše jsou doslova protkaný perfektními běžeckými trasami. Vybral jsem tedy takovou trasu, která se díky svým parametrům může měřit s leckterými alpskými výběhy, a přesto se vyhnete v sezoně mnohdy přeplněným vrcholovým partiím. Zároveň si můžete zaběhat, zatímco si zbytek rodiny bude užívat v srdci Krkonoš ve Špindlerově Mlýně. Náročný zhruba 18 km dlouhý běh, který prověří naši vrchařskou kondici stejně jako techniku seběhů.

Výběh začíná na parkovišti skiareálu Herlíkovice (zde můžete nechat auto, popřípadě zde můžete vystoupit, zatímco zbytek posádky pokračuje dále na Špindl). Přeběhneme hlavní silnici a po několika stech metrech (směr Špindl) odbočíme prudce  na žlutou turistickou značku. Zde začne zhruba 1500 m ostrého stoupání po lesních pěšinkách a loukách, které končí výběhem na svažitou asfaltku nedaleko stráženského kostelíku. Zde se pokocháme výhledem na mocné svahy Žalého a běžíme dál po vrstevnici zhruba 600 m po modré značce,  směr přední Labská.

Na parkovacím plácku před penzionem Ševčík zahneme doprava, do kopce proběhneme mezi domy a po kamenité lesní stezce doběhneme až na horskou silnici vedoucí na Krásnou pláň. Z Krásné pláně nás čeká táhlé stoupání po modré značce až na rozcestí u srubu. Odtud utíkáme po neznačené zimní cestě směr Klínovy boudy. Pozor, zejména lesní úsek cesty bývá rozbahněný.Zhruba na vrcholu stoupání je nutné odbočit prudce doleva na „cestu Stohem“, zde začíná náročný, ale krásný seběh serpentinami s fascinujícím výhledem na Kozí hřbety a Špindlerův Mlýn. Při seběhnu traverzujeme sjezdovku Stoh a už po širší cestě dobíháme na černou sjezdovku na Pláně, po které seběhneme do Svatého Petra. Následně podél Svatopetrského potoka vbíháme do centra Špindlerova Mlýna. Z centra Špindlerova Mlýna je to zhruba 400 m na autobusové nádraží, odkud co chvíli odjíždějí spoje do Herlíkovic.

Krkonoše

2. Vzhůru na Kbíl

Tip od extrémní závodkyně Jiřiny Lípové ze strakonické prodejny

Délka trasy: 26 km, stoupání: 545 mklesání: 545 m

Celý trail vede po terénních cestách a příjemných lesních "singlovkách" s minimem asfaltu. Můžeme začít ve Strakonicích od prodejny HUDYsportu. Proběhneme podchodem pod hlavní silnicí, po lávce překonáme řeku Otavu a dostaneme se na červenou turistickou značku. Po ní pokračujeme podél řeky Volyňky, pak přes kopec až do Předních Zborovic. U kapličky odbočíme z červené doprava a na dalším rozcestí doleva. Zde začínáme stoupat. Po chvíli se opět vrátíme na červenou.

Lesem vystoupáme až na rozcestí nad Liběticemi. Odtud se vydáme po žluté turistické značce k telekomunikační věži Kbíl, nejvyššímu bodu trasy 664 m. Zájemci mohou zdolat i 147 schodů na vyhlídkovou plošinu ve výšce 27 m a pokochat se nezapomenutelným výhledem na Strakonicko, Šumavu a Blanský les. Pořád po žluté začínáme klesat kolem Kbílského dolmenu (kamenného stolu) do Švejcarovy Lhoty a dále do obce Kraselov. Zde vyměníme žlutou turistickou značku za zelenou a kolem barokního kostela Svatá Anna z přelomu 17. a 18. století sbíháme po lesních cestičkách zpět do Strakonic.

Jižní-Čechy

3. K Bystroušce a zpět

Tip od aktivního běžce Martina Ryzího z frýdecko-místecké prodejny

Délka trasy: 19 km, stoupání: 963 mklesání: 965 m

Trail začíná v obci Chlebovice, nacházející se 4 km od Frýdku-Místku v úpatí malebných Palkovických hůrek. Auto zanecháme u domu včelařů, to proto, abychom se při návratu mohli posilnit nějakou domácí medovou pochoutkou. Pozvolna stoupáme po žluté turistické značce, barvám musíme věnovat pozornost, během našeho výletu se několikrát změní. Po necelých 2 km dojdeme na rozcestí Hůrky a pokračujeme vpravo dále po modré značce směr Kubánkov. Po dalším 1,5 km potkáváme vysílač, je to první význačný bod naší trasy. Pokračujeme dále a po necelém kilometru na rozcestí Kubánkov zahneme ostře doprava, stále po modré mírným klesáním až do obce Hukvaldy. Po přejití hlavní cesty projdeme kolem rodného domu Leoše Janáčka a tady můžeme individuálně změnit program a udělat si exkurzi. Dále pokračujeme až do Hukvaldské obory, kde můžeme pohladit ocas Lišky Bystroušky. Pokud uděláme okruh na hrad Hukvaldy, který měří asi 2 km, můžeme se pokochat nádhernou přírodou i zvířaty, především muflony.

Nyní máme v nohách něco přes 10 km a cesta zpět je zatím stejná, až po 2 km se dáme na zelenou cykloznačku a po kilometru na rozcestníku Pod Zadní Babí horou se napojíme na modrou. Zde si musíme dát pozor, pokud chceme navštívit Babí horu, je dobré mít s sebou mapu a jít po neznačené, ale vyšlapané stezce. Pro méně orientačně zdatné poslouží pro návrat modrá značka. Na vrcholu Kubánkov se obě trasy sejdou. Dále pokračujeme dolů po modré až na rozcestí, cca 1,5 km. Po levé ruce máme turistický přístřešek a u něj zahýbáme znovu na neznačenou stezku. Neřešíme rozcestí a jdeme 1 km stálé rovně až na vrchol Kabátice. Z něj přímo dolů a po 500 metrech se ocitáme na vrcholu již nefunkční sjezdovky a hlavně u úpatí rozhledny Kabátice. Těch 22 výškových metrů stojí za to, aby byly zdolány, a vy si užili krásný výhled především na Frýdecko-Místecko. Od rozhledny je to již jen něco málo přes kilometr po místní červené značce.

Nyní máme za sebou 19 km a úctyhodné převýšení. Stojíme před domem včelařů a doporučuji si něco dobrého za tu fušku koupit.

Severní-Morava

4. Po bájném sídlišti Keltů

Tip od běžeckého lektora Ondřeje Růžka z La Spotiva běžeckých kempů

Délka trasy: 14.7 km, stoupání: 440 m, klesání: 440 m

Modřanská rokle je jedinečným přírodním úkazem nacházejícím se jižně z centra města Prahy. Tramvají se dopravte do zastávky Nádraží Modřany. Odtud se cirka kilometr rozklusněte po cyklostezce A2, zdoláte železnici, po ní hlavní silnici, oběhnete závoru a podél Cholupického potoka zlehka stoupáte až ke studánce. Zde se připojíte na zelenou značku KČT. Sledujte její průběh křížením cyklostezky A204 a přes letiště na Točné až k areálu Nouzov, za nímž odbočíte vpravo a vyběhnete na vrch Čihadlo (385 mnm). Po pravé ruce budete míjet areál vysoké školy. Ulicí Nad Šancemi pokračujete mírně dolů, přeběhnete asfaltku (ulice Branišovská) a po lesní cestě přes kořenoví pokračujete stále bez odbočení pěšinou, jež ústí na žlutou naučnou stezku KČT. Sledujete její průběh až k rozcestníku Šance, odkud žlutá padá podél nádherného skalního srázu až ke krásné Nickerleho vyhlídce. Tento seběh je technicky poměrně náročný.

Z vyhlídky se nevracejte zcela zpět na žlutou, ale odbočte po vrstevnici vlevo, čímž doběhnete k další vyhlídce. Odtud severně po žluté až ke dřevěnému přístřešku. Od přístřešku vede vzhůru (nyní doprava, tedy východně) běžecky náročná a zároveň zábavná pěšina na vrch zvaný Šance (část hradiště Závist), který přeběhnete, seběhnete z něj a jste zpátky na pěšině vedoucí k ulici Nad Šancemi, respektive na vrch Čihadlo. Z Čihadla zpět na zelenou a hurá známou cestou podél potoka až na cyklostezku A2.

Praha-Modřany

5. „Česká brána“

Tip od rekreačního běžce Michala Burdy z hřenské prodejny.

Délka trasy: 31.5 km, stoupání: 1052 m, klesání: 1053 m

Z parkoviště skrze tunýlek podběhneme železniční trať a uhneme doprava. U závor uhneme doleva a dále běžíme po žluté turistické značce, která nás zavede přes Maxičky až k rozcestí „U Buku“, kde budeme dále pokračovat po náhorní plošině po zelené značce. Ta nás zavede na česko-německou hranici „Česká brána“, kde se budeme mírně stáčet vpravo, překřížíme první cestu a napojíme se na žlutou značku, po které poběžíme doprava. Ta nás povede na významnou křižovatku, kde uhneme opět doprava a valíme směrem na vesnici Schöna. Budeme sledovat žlutou značku kolem Zirkelsteinu, kde se nám otevřou výhledy na stolové hory v Sasku, až do této vesnice.

Ve vsi, u Old Timer muzea, uhneme doprava a poběžíme k Labi. Dále trail pokračuje podél řeky, kde se můžete kochat pohledem na stěny nejhlubšího pískovcového kaňonu v Evropě. Poběžíme podél ní až do Dolního Žlebu, významného centra sportovního lezení. U přívozu podběhneme doprava trať a následně uhneme doleva, až doběhneme na žlutou značku, po které poběžíme doleva na Děčín.  Cestou je krásný výhled na horolezce na protějším břehu. V Čertově Vodě se napojíme na zelenou značku a ta nás zavede až zpět k mostu, odkud jsme se na trať vydávali.

Česká-brána

Tak už víte kam o víkend?