Naše zkušenosti s vařičem Muka Stove od firmy Soto

Zuzka se Zbynďou ze ZigZag Cycling jsou na cestě už skoro půl roku. Jejich reporty, jak se jim šlape z Ústí nad Labem až do Nového Dillí a co vše zatím zažili a viděli, můžete sledovat také na našem Blogu. Dnes se s námi ale podělí o zkušenosti s benzínovým vařičem Muka Stove Soto, který jsme jim na cestu zabalili k otestování. Jde o novinku mezi benzínovými vařiči, kterou nově nyní naleznete v síti HUDY.

Muka Stove Soto

Z Hudáče jsme dostali na cestu na kolech “do Indie a bůhví teď, kam ještě dál” benzínový vařič Muka Stove Soto, abychom ho řádně proklepli. Jak se zatím osvědčil? Vzhledem k tomu, že jsme z rodného Ústí nad Labem vyráželi koncem května, nebyl vařič Soto zpočátku moc v permanenci. Nebažili jsme zkrátka každý večer po teplé večeři a každé ráno po teplém čaji. S tím, jak rostla vzdálenost od domova, horšilo se počasí a my se místy vzdálili od civilizace a restauračních zařízení, zvyšovala se frekvence, s jakou jsme se s vděčností pouštěli do vaření z vlastních zásob. Teď už jsme na cestě bez pár dní čtyři měsíce, pročež se dá říct, že “jakous takous” zatěžkávací zkoušku mají tahle cestovní kamínka za sebou. Už jsme se na nich zkrátka něco navařili. Zítra se chystáme vyjet do indických Himalájí a spolehlivý vařič je pro nás jednou z nejdůležitějších položek, které obtěžkávají naše bicykly.

Jak to tak bývá u delších cest bez jasného data návratu, naše přípravy byly dost hektické. V takovém rozpoložení člověk lehce některé věci podcení. Já se musím veřejně pokárat za to, že jsem před odjezdem vařič ani nesestavil, neozkoušel, ani nenavštívil stránky výrobce, abych si v klidu a řádně pročetl důležité specifikace výrobku. Přece už jsem v horách na “benzíňáku” vařil tolikrát, na tomle nemůže být nic zásadně jiného, říkal jsem si...

Přečtěte si také:  Bezpečný dětský krok do světa velkých hor

Benzínový vařič Muka Stove je vařič velmi precizně sestrojený, je z něj “cítit” japonský smysl pro dokonalost a pro detail. I proto bylo první použití trochu hlavolam. Z anglického návodu, který jsem k vařiči dostal, my šla trochu hlava kolem. Ne že by byl návod psaný složitě, ale instrukce, jak vařič rozchodit, jsou dost vyčerpávající. Navíc u každého bodu postupu následují asi dvě poznámky o tom, co rozhodně nedělat, aby nedošlo k poškození té delikátní věcičky. To je trochu daň za to, že vařič funguje jak hodinky, pokud ale děláte vše tak, jak máte. Z mého pohledu je žádoucí nejprve si uvařit doma několikrát čaj, než vyrazíte do míst, kde už nebudete moci jednoduše zajít do obchodu a koupit si náhradní díl.

Zuzka připravuje večeři na vařiči Muka Stove Soto

Zuzka připravuje večeři na vařiči Muka Stove Soto

Vybavení vařiče

Jako asi všechny běžné benzínové vařiče pro outdoor, je i Muka vybaven čerpadýlkempumpičkou a samotným hořákem (lahev na palivo není součástí produktu). Vynikajícími doplňky jsou aluminiové závětřípodložka pod vařič odrážející teplo od podložky směrem k varné nádobě. Pakliže si to odzkoušíte nanečisto, bude pro vás montáž a použití vařiče v “akci načisto” úplná hračka. Pakliže to budete dělat jako já ve tmě s čelovkou a s návodem v jedné ruce, bude to o něco delší proces.

Jde se vařit...

benzínový vařič Muka Stove SotoNicméně všechno do sebe pěkně zapadá, závity fungují. Po našroubování čerpadýlka do lahve s palivem vařič natlakujete pumpičkou. Malinký ukazatel dostatečného tlaku u ovládacího kolečka je velmi praktický doplněk - takový malý čudlíček, který vylézá a na jeho spodní části po obvodu se při dostatečném tlaku objeví červený proužek. To můžete přestat pumpovat :-) Následně k čerpadýlku připojíte hadičku od hořáku a jde se na věc…

Ovládací kolečko vařiče je v této fázi zatlačené směrem k čerpadlu jako zamáčknutý čudlík (to je pojistka) a nastavené v poloze “stop”. Před zažehnutím plamene musíte čudl vytáhnout k sobě a otočit do polohy “start”. Z hořáku začne vycházet vzduch a následně tryskat studený benzín. Máte akorát čas na to, abyste škrtli a hořák zapálili. Vyšlehne žlutý plamen, který cca po deseti vteřinách zmodrá. To je znamení, že vařič má nahřátý generátor (generator unit) a vy můžete otočit ovládání do polohy “run”. Tato poloha má rozsah a značku jako ovládání hlasitosti třeba na walkmanu (pamatujete to ještě???:-) - můžete tedy regulovat intezitu plamene. To už si samozřejmě vesele vaříte. Jelikož je vařič opravdu efektivní (zatím neodzkoušeno v nadmořské výšce větší než cca 2000 m n.m.), litr a půl vody (naše čajová konvička) přivedete do varu velmi záhy, odhadem asi dvě až tři minuty. Když je dovařeno, ovládání otočíte do polohy “stop” (překvapivě:-). Pakliže už vařič nehodláte používat, je třeba vypustit vzduch. To provodete otočením kolečka do polohy “air”. Vařič si chvilku zapšouká a vy následně můžete bez potíží odpojit hadičku hořáku a odmontovat čerpadýlko od palivové lahve - už v ní není podtlak. Značně se tím eliminuje vystříknutí benzínu po odšroubování čerpadla, což se mi u jiných “benzíňáků” stávalo. Výrobce uvádí, že díky tomuto systému nedochází k žádnému úniku paliva, což ale není stoprocentní pravda. Malému odfouknutí a benzínovému odéru se zřejmě nevyvarujete. Před uložením vařiče a čerpadla ještě nezapomeňte opět zatlačit ovládací čudl směrem k čerpadlu (to znáte, je to jako u vypínačů se systémem “stiskem vypni”:-).

Jak jsem už napsal, vařič je velmi precizní a skvěle funguje. Ale… Také je kvůli své dokonalosti dost choulostivý. Velký pozor je třeba dávat na to, abyste neznečistili čerpadýlko, uzávěr palivové lahve a zkrátka, aby se do paliva nedostal žádný ani drobný neřád. Pozor na prach a písek. Generátor vařiče (generator unit) je velmi citlivý a náchylný k ucpání. Nevýhodou je, že v terénu generátor svépomocí nepročistíte, neopravíte. Výrobce uvádí, že vařič je natolik sofistikovaný, že na opravu svépomocí můžete zapomenout, a doporučuje mít v záloze náhradní generátor. Veškeré doplňky a náhradní díly by měly jít bez problémů zakoupit, pakliže se ale nenacházíte zrovna třeba v Indii. Veškerá demontáž a případná výměna součástek je velmi snadná. S papírovým nebo odfoceným návodem na displeji telefonu při ruce to jde jako po másle.

benzínový vařič Muka Stove SotoMy s sebou náhradní díly nemáme, a tak si dáváme pozor a doufáme, že budeme mít štěstí. Další nevýhodou delikátnosti zmíněné součástky (generator unit) je její citlivost na palivo. Je třeba mít na mysli, že vařič můžete živit pouze klasickým bezolovnatým benzínem nebo “bílým” benzínem (speciální benzín pro použití ve vařičích - white gasoline). Pozor na různé “lepší” benzíny (př. premium), které obsahují aditiva a ta rovněž ucpávají generátor. Ucpání může způsobit také starý benzín.

V zemích třetího světa je právě tato vlastnost vařiče jistým negativem. Kvalitou benzínu si nikdy nemůžete být zcela jistí. My jsme s vařičem už měli trochu trápení. Vypadalo to, že generátor je ucpaný, vařič nefungoval. Dali jsme mu oddech, já ho rozmontoval a co šlo pročistil a profouknul. Nyní už opět naštěstí vesele převařujeme zdejší závadnou vodu.

Muka Stove je podle mě velmi efektivní vařič, který když jste dostateční puntíčkaři (já jsem narozen ve znamení panny, takže to mám naštěstí od přírody:-) udržíte dlouho ve skvělé kondici. Na delší cesty do vzdálenějších koutů světa je ale záhodno se vybavit náhradními součástkami, aby vás po nějaké nehodě s nečistotami či omylu s palivem nenechal vařič na holičkách. My plánujeme pověřit někoho doma, ať nám náhradní díly koupí a pošle na ambasádu do Kátmandú. Pak už zase budeme vařit zcela bezstarostně…

Jelikož skoro každé plus má kvůli zákonu zachování energie svoje mínus, dávám přes zmíněnou kritiku vařiči sedm z deseti. Ideál neexistuje a bezchybnost není zábavná. Muka se skvěle ovládá a výkonně vaří. Jen za to po vás chce jistou péči a něžné zacházení. My ho máme rádi.

S pozdravem z Manali a přáním pěkného babího léta se za ZigZag tým loučí Zbyněk!

Podívejte se na nabídku vařičů Soto v HUDY e-shopu

Muka Stove Soto

Muka Stove Soto

Vařič Amicus w/Igniter Soto

Vařič Amicus w/Igniter Soto

Palivová lahev Fuel Bottle 700 ml 

Palivová lahev Fuel Bottle 700 ml

Související články:

Pin It on Pinterest