Millet – nejlepší věci do hor se rodí přímo v horách

„Zážitek nemusí být vždy příjemný, ale vždy musí být silný,“ říká staré outdoorové přísloví. Ven vyrážíme i proto, abychom se cíleně vystavili mezním situacím. „Sáhnutí si na hranu“ je právě to, co nás posouvá dál – smysl opouštění komfortní zóny.

Millet

Ani ty nejsilnější zážitky ale nesmějí ohrozit naše zdraví a život. V náročných horských podmínkách to závisí nejen na zkušenostech a na odhadu počasí a sil, ale i na kvalitě vybavení. Ven je prostě dobré jen to nejlepší, což platí jak pro horské výstupy, tak i pro freeride, skialpy a další zimní sporty.

Outdoorové oblečení a výbavu dnes vyrábí doslova kde kdo. Na spodním konci pomyslného žebříčku kvality se tísní desítky „no name“ asijských značek. Na horním prestižním konci najdete jen několik málo velkých jmen, prověřených jak časem, tak i zkušenostmi nejlepších světových sportovců na těch nejsmělejších výstupech, přechodech a expedicích. Jejich dobrodružství se nejen zapsala do historie, ale také ukázala, jakému oblečení, batohům nebo spacákům se dá věřit.

Příběh podnikavé rodiny Millet

Jedním z nejznámějších a nejrespektovanějších výrobců outdoorového vybavení je francouzská firma Millet. U jejích kořenů stála v roce 1921 podnikavá dvojice ze Saint–Fons nedaleko Lyonu. Marc Millet s manželkou začínali v malé krejčovské dílně šitím plátěných nákupních tašek. Zlom přišel o sedm let později se stěhováním do alpského Annecy. Vysoké hory mladý pár nasměrovaly na potřeby dobrodruhů, kteří do nich vyráželi. Zájemců o nový sport tehdy nebylo mnoho, takže Milletovi museli projevit i obchodní odvahu s pořádnou dávkou vizionářství. První batohy začali šít už v roce 1934.

S koncem 2. světové války převzali rodinnou firmu synové Raymond a René Milletovi. Invence je neopouštěla – vyvinuli třeba batoh do vysokohorských podmínek, vybavený nosným rámem. Šťastnou ruku měli i s výběrem spolupracovníků. Dali se dohromady třeba s francouzským horolezcem Louisem Lachenalem, který pak 2. června 1950 jako první člověk na světě stanul na vrcholu osmitisícovky. Byla to Annapurna (8091 m) a Lachenalovým parťákem byl tehdy Maurice Herzog – pozdější francouzský politik, starosta Chamonix a autor slavné knihy Velké himálajské dobrodružství. Sportovní senzace rodinné firmě zásadním způsobem zvedla kredit. Lachenal s Herzogem totiž na Annapurně samozřejmě měli vybavení Millet.

Z Everestu k Alpské trilogii a zase zpátky

Následovala dlouhá záplava outdoorových úspěchů, které by vydaly na knihu. Z velkých jmen, dobytých vrcholů a dobrodružství na hranici lidských možností spojených se značkou Millet zmiňme aspoň tři.

V květnu 1978 Reinhold Messner jako první na světě vystoupil bez kyslíku na Mount Everest (8848 m). „Naprosto tím šokoval horolezeckou a lékařskou veřejnost,“ dočtete se na Wikipedii. Co myslíte, že měl Messner na sobě?

Millet Trilogy

V březnu 1987 se dva francouzští horolezci (a zároveň i techničtí poradci Milletu) Christophe Profit a Eric Escoffier utkali v závodě o co nejrychlejší zdolání tří „velkých severních stěn“ v Alpách: Grandes Jorasses (4208 m), Matternhornu (4478 m) a Eigeru (3970 m). V legendární „alpské trilogii“ zvítězil Profit, který všechny tři výstupy zvládnul za čtyřicet hodin. Tento hvězdný výkon stál u zrodu moderního alpského stylu lezení.

A konečně je tu květen 2001 a Marco Siffredi – teprve dvaadvacetiletý francouzský horolezec. Jen den po svých narozeninách vyleze na Everest a pak z nejvyšší hory světa sjede na snowboardu tzv. Nortonovým kuloárem v severní stěně. Šílenství? Ne, pokud vám přeje štěstí a máte dobrou výbavu, ktará vás podrží i v těch nejexrémnějších podmínkách.

Proč je dobře myslet zeleně?

Výbava Millet není jen „dobrá“. Je vynikající, a to nejméně ve třech ohledech. Francouzská firma zaprvé dlouhodobě sází na technologické inovace. Už v roce 1964 třeba představila batoh vyrobený celý z nylonu. Jmenoval se Sherpa 50 a z dnešního pohledu působí snad trochu směšně. Znáte snad jiné batohy než ze syntetických vláken? Před více než půlstoletím to ale byla revoluce. Nylon je lehčí a pevnější než tehdy používaná bavlna, a navíc i lépe odolává rozmarům počasí. Stejným zlomem byla v roce 1977 první bunda Millet s membránou Gore–tex.

Francouzská firma si dobře uvědomuje, že věci na ven by měly nejen skvěle sloužit, ale taky skvěle vypadat. I proto dostává ceny za design, třeba za boty Everest boots nebo za bundu ULZ zip jacket, obě od společnosti L'observateur international du design.

Do třetice nesmíme zapomenout ani na životní prostředí. Logická úvaha říká: „Lidé budou do hor vyrážet jen tak dlouho, jak dlouho budou ty hory krásné, neporušené, panenské, divoké…“ Další přívlastky si dosaďte sami, ale outdoorová firma je prostě s ekologií spojena mnohem víc, než třeba automobilka nebo pekárna. „Zelené podnikání“ a program korporátní společenské odpovědnosti (CSR) jsou tu absolutním základem. Starost o své okolí a snižování negativních dopadů tu vůbec nezní jako fráze.

Vývoj s cílem na kvalitu a funkčnost

Vlastně je to docela jednoduchá rovnice. Je třeba vyrábět co nejodolnější produkty, které spotřebiteli co nejdéle vydrží. Ekologická stopa je tím menší, čím později si půjdete koupit novou věc. Právě proto člověk myslící na přírodu preferuje kvalitu před kvantitou. Bunda na deset let je zákonitě „zelenější“ než čínský výrobek na rok. Millet vyrábí hlavně v Evropě (i proto, aby snižoval energii na dopravu), pečlivě hlídá odpady, používá jen peří a další zvířecí produkty s dohledatelným původem, šije hlavně z materiálů, které se dobře recyklují… Ekologické standardy jako je třeba Low impact nebo Bluesign jsou logickou volbou. V oblečení a s výbavou Millet proto můžete vyrazit ven s příjemným pocitem, že neškodíte přírodě ani lidem.

Pod dohledem horských vůdců

Tohle všechno je příjemný a důležitý bonus, ale spotřebitele nakonec stejně nejvíc zajímá, jak dobře outdoorové produkty fungují „v terénu“ a do jaké míry ho ochrání před nepřízní počasí. Firma Millet vsadila na spolupráci s těmi nejpovolanějšími. Oblečení, batohy, spacáky a další výrobky už od roku 2009 vyvíjí se členy Compagnie des Guides de Chamonix (Spolek horských vůdců v Chamonix). Pokud ho snad neznáte, měli byste vědět, že jde o nejstarší a nejprestižnější organizaci svého druhu na světě (funguje od roku 1821, tedy bezmála dvě stě let!).

Millet vybavuje všech asi 250 členů spolku a dvacet z nich navíc tvoří i užší expertní skupinu. Mluví do návrhů designérů, podílejí se na vývoji prototypů, testují je v nejnáročnějších podmínkách… Do prodeje se tedy dostane jen to, co používají sami horští vůdci – ti, kdo pro vás v případě nějakého průšvihu ve francouzských Alpách budou nasazovat své životy. Ale co bychom zdlouhavě vysvětlovali? Podívejte se na film „Guides et Compagnie“, abyste si sami udělali představu, jak takové testování s horskými vůdci v Chamonix probíhá.

Horští vůdci ze Chamonix

HUDYsport je výhradním dovozcem a distributorem produktů firmy Millet od roku 2003 a náš tým je ve francouzských Alpách každý rok hostem v Millet Base Campu. Dává nám to možnost vybavení ještě jednou osobně prověřit předtím, než vám ho nabídneme. Přímo v horách, kde se všechny ty skvělé věci rodí a do kterých jsou určeny.

Vybavte se od Millet pro vaše aktivity v kolekci na eshopu.

Odebírat

Štítky článku

Pin It on Pinterest